13.4.2017
Novarbon tuotepäällikkönä toimiva Tero Kerttula lähtee mielellään mukaan haastateltavaksi. Kysyttäessä, minkä firman miehiä hän on, Terolla on selvä näkemys asiasta: ”Olen Groupin palveluksessa ja palvelen parhaani mukaan eri osastoja.” Titteli on vaihtunut työuran aikana niin moneen kertaan, että mies joutuu hetken kaivelemaan käyntikortteja ja muistelemaan, mikä niistä on uusin. Oli titteli mikä hyvänsä, miehellä on hämmästyttävän laaja tehtäväalue. Tero hoitaa Novarbon ammattiviljelypuolen tuotannonsuunnittelua Suomessa ja Virossa, käy tapaamassa asiakkaita niin Suomessa kuin ulkomaillakin, tarkastaa soilla turpeiden laadun vastaavan haluttua ja osallistuu lisäksi erilaisiin tuotekehityksen projekteihin tuoteasiantuntijana.
Työkavereiden kesken Tero on saanut lempinimen ”Segumestari”, mikä viittaa multaseoksiin. Edellisen vuoden aikana 41 työviikkoa sisälsi matkoja ulkomaille, erityisesti Baltiaan, joten reissuelämä on tullut tutuksi. Vastapainona Tero nauttii vapaa-ajallaan veneilystä luonnonrauhassa, laskettelusta ja Pokemon-pallojen etsimisestä tyttärensä kanssa.
Normaalia työviikkoa ei ole. Tämä viikko alkoi matkalla Euraan, jonka aikana sovin asiakaskäyntejä loppuviikolle viljelijöiden luokse. Jos on kiireinen viikko tulossa, saatan avata tuotannon työkortteja jo sunnuntaina. Matkapäiviä osuu viikolle yleensä 3-4 ja yhden päivän pyrin pitämään etä-konttoripäivänä. Käyn usein Baltian tehtaalla seuraamassa tuotannon kehittämistä ja selvittämässä mahdollisia reklamaatioita. Toimin viestinviejänä tuotannon ja asiakkaan välissä ja pyrin kuuntelemaan, mitä tarpeita asiakkailla on ja kehittämään reseptejä siihen suuntaan. Tuotannonsuunnittelu elää koko ajan, sillä laiterikkoja ja sairastumisia sattuu, jolloin tuotantojonoa joudutaan jatkuvasti viilaamaan. Monta muuttujaa on pelissä, ennen kuin tuote saadaan asiakkaalle – raaka-aineet ja reseptit, seulaverkot, pakkaus, lavaus ja käärintä, tarroitus ja toimitus. Hyvä suhde asiakkaisiin ja joustavuus on tärkeää ja onneksi kentältä tuleekin pääosin positiivista palautetta tuotteista.
Asiakasrajapinnassa on sattunut hauskimmat jutut. Erään asiakkaan kerrottiin olevan varsin räiskyvä persoona. Menin työkaverini kanssa tapaamaan asiakasta ja isäntä tokaisi heti ensitöikseen ”Tulisipa hel…moinen trombi ja veisi koko puutarhan hevon v….n”. Meille oli kuitenkin katettu kahvit ja pullat pöytään, istuimme aikamme asiakkaan kanssa juttelemassa ja vierailun lopuksi hän otti taas uuden tilauksen todeten, että voisihan sitä vielä kuitenkin jatkaa. Ei ole viljelijöilläkään aina helppoa.
On myös tärkeää olla tyrkyttämättä tuotteita asiakkaille. Eräällä tarhalla ostettiin kilpailijan tuotteita ja käydessäni siellä he totesivat, etteivät aio vaihtaa toimittajaa. Annoin kuitenkin heille pipot ja toivotin hyviä laskettelukelejä, mihin emäntä ihmetteli: ”Miksi annoit lahjoja, vaikka emme ostaneet mitään?” Meni vuosi eteenpäin ja sieltä tuli tilaus.
Enemmän saisi kuulua naurua työpaikoilla, murheet voisi jättää autoon astuessaan sieltä aamulla ulos. Ei tarvitse olla yltiöpositiivista, mutta olisi hyvä opetella sanomaan kritiikkiä rakentavasti. On myös tärkeää antaa positiivista palautetta, sillä esimerkiksi jatkuvan negatiivisen palautteen saaminen turruttaa.
Myyntineuvottelija Kalle Airaksisen. Hän on Biolan Ekoasumisen palkkalistoilla ja sieltä ei ole vielä haastateltu ketään. Kalle on tosi positiivinen ihminen.