31.7.2017
”Kävin viime viikolla kokeilemassa, miten hyvin teräsputki antaa periksi, jos juoksee päin”. Huumorintajua ei Kalle Airaksiselta ainakaan puutu, niin leppoisasti mies kertoo sattumuksistaan. Myyntineuvottelijana Biolan Ekoasuminen Oy:ssä toimivasta Kallesta ei alun perin pitänyt tulla myyjää ollenkaan, vaan hän kertoo ajautuneensa siihen sattumien kautta. Työ myyntineuvottelijana on kuitenkin sen verran monipuolista, että mies selvästi pitää nykyisestä pestistään. Se sisältää neuvottelujen käymistä uusien jälleenmyyjien löytämiseksi Ekoasumisen tuotteille, olemassa olevien jälleenmyyjien kouluttamista ja tukemista koko tuoterepertuaarin osalta ja osallistumista erilaisiin tapahtumiin, kuten messuille ja näyttelyihin. Työkaverit kehuvat Kallea positiiviseksi, kärsivälliseksi ja asiantuntevaksi. Pallo ei tipahda edes vapaa-aikana, sillä Kallen voi löytää valmentamasta pesäpallojoukkuetta apuvalmentajana, mikä on omanlaistaan henkistä tukemista ja yksilöjohtamista.
Mikään päivä ei ole todellakaan samanlainen, se on työssäni parasta. Soitan ja keskustelen monien eri ihmisten kanssa, toisinaan olen konttorilla ja toisinaan reissussa. Tykkään suunnitella asioita etukäteen, mutta usein päivät eivät mene suunnitelmien mukaan, jolloin pääsen soveltamaan ja improvisoimaan. Meillä on useita jälleenmyyjiä, joten pidän kirjaa siitä, mitä koulutuksia ja asioita missäkin on käyty läpi. Esimerkiksi jätevesiin erikoistunut jälleenmyyjä voi kaivata enemmän tukea ja lisätietoa aurinkoenergiasta. Muistiinpanot toteutuneista koulutuksista ja tulevista tarpeista ovat ihan ehdottomia. On myös mukavaa tehdä nopeaa kauppaa puhelimessa - monesti kaupat ovat ratkenneet sillä, kun olen saanut vastattua asiakkaan kysymyksiin mahdollisimman asiantuntevasti. Tuotteita on paljon, joten asiantuntemusta tarvitaan laajalta alueelta. Onneksi saan tukea kollegoilta erityiskysymyksiin.
Tässä työssä on niin paljon sattumuksia, että ne ovat arkipäivää. Jokin aika sitten soitin Solarventistä eli aurinkoilmakeräimestä kiinnostuneelle asiakkaalle uusintasoiton, kun ensimmäisellä kerralla ei tehty kauppoja ja kiinnostusta kuitenkin oli. Asiakas vastasi niin tuttavallisesti ja iloisesti: ”Moro!”, että vastasin tervehdykseen vastaavalla tavalla hyvin suorasanaisesti ja kaverillisesti. Puhelun lopuksi vastapää totesi, että oli luullut toisen henkilön soittavan ja oli siksi vastannut niin lyhyesti ja tuttavallisesti. Tajusin toki heti puhelun alussa itsekin, ettei minun soittoani näin paljon kaivattu, mutta leikin mukana ja piristi se päivää entisestään. Tuli kaupat.
Ajan työssäni paljon, joten olen ottanut tavaksi venytellä joka ilta. Vuodessa tulee yli 60 000 ajokilometriä, joten jo oman jaksamisen kannalta on hyvä pitää huolta omasta kunnosta. Vapaa-aika on myös tärkeää, pyrin hoitamaan työtehtävät työajalla ja vapaa-ajalla keskityn muuhun. Maailma on muuttumassa ja myyntikin on muuttamassa muotoaan. Monet asiakkaat arvostavat sitä, että tuntevat myyjän ja voivat luottaa tähän. Nykyään kuitenkin yhä useammin halutaan hoitaa asiat kuntoon ilman sen suurempia tunnesiteitä tai illanviettoja. Illaksi on mukava mennä kotiin perheen luo.
Lähettämöstä Tomi Lallukan. Lähettämön koko tiimi on meille tärkeä palanen toimitusprosessissa ja käyn joka kerta toimistolla ollessani lähettämössä vaihtamassa muutaman sanan. He tekevät tärkeää työtä.