Blogi - Avarakatseinen ja kielitaitoinen avainasiakaspäällikkö - Biolan

Oikopolut

Selaa tuotteita

Lue puurhanhoidon artikkeleita

Lue ekoasumisen artikkeleita


Etsi lähin Biolan-jälleenmyyjäsi

Jälleenmyyjähaku


Biolan Oy – pääkonttori

Käyntiosoite: Lauttakyläntie 570, 27510 Eura
Postiosoite: PL 2, 27501 Kauttua, avoinna arkisin: 8–16

Jälleenmyyjille

Tilauspalvelu: (02) 5491 666, arkisin klo 8–16,myynti@biolan.fi

Kuluttajille: 

Tuoteneuvonta puhelimitse: 0600 16999, arkisin klo 9–12 (50 senttiä minuutti + paikallisverkko tai matkapuhelumaksu)

Jonna Aro tutustumassa joulutähtien kasvatukseen Espanjassa.
Jonna Aro tutustumassa joulutähtien kasvatukseen Espanjassa.

24.5.2016

Avarakatseinen ja kielitaitoinen avainasiakaspäällikkö

Kesäinen vesimeloni saattaa hyvin olla peräisin isolta kasvihuoneviljelmältä, jonne Novarbon avainasiakaspäällikkö Jonna Aro on myynyt turvekasvualustaa. Jonnan työnkuvaan kuuluu vientimyynnin hoitaminen Espanjaan ja Eurooppaan, Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan ja jopa Japaniin ja Australiaan asti. Tilausten vastaanottaminen espanjaksi sujuu siinä missä englanniksikin, mistä johtuen työkaverien parissa Jonna on saanut lempinimen ”Juanita”. Jonnan iloinen hymy, lempeys ja rehellisyys sopivat hyvin asiakaspalveluun.

Millainen on normaali työpäiväsi?

Vastailen paljon sähköposteihin, mutta on tiettyjä asiakkaita, jotka mieluummin hoitavat asiat puhelimitse. Pidän todella paljon asiakkaiden kanssa tehtävästä työstä ja siitä, että työkenttäni on kansainvälinen. Välillä se toki tarkoittaa tahattomia väärinymmärryksiä, jos asiakkaan englanti ei ole kovin hyvää tai asiakas soittaa meluisasta paikasta. Olen oppinut pyytämään tiedot sähköpostilla tai toistamaan asiakkaan tilauksen uudestaan puhelimessa, jotta se tulee oikein. Hoidan tilauksien vastaanottamisen ja kirjaamisen järjestelmään, lähetän asiakkaalle tilausvahvistuksen ja buukkaan kuljetusta varten kontin. Tuotteen lastauksen jälkeen hoidan laskutuksen ja dokumenttien lähettämisen joko suoraan asiakkaalle tai satamaan. Kirjaan myös asiakkailta tulleet reklamaatiot ja teen yhteistyötä tuotannon kanssa, jotta asiakas saataisiin palveltua mahdollisimman hyvin. Päivät ovat erilaisia, eikä etukäteen pysty suunnittelemaan tekevänsä tiettyä asiaa tiettynä hetkenä, vaan milloin vaan voi tulla keskeytys, joka pitää hoitaa. En onneksi stressaannu keskeytyksistä, joten tämä työ sopii minulle hyvin. Tykkään pienestä hälinästä!

Hauskin työpäiväsi tai muistosi Biolanilla?

Paljon on yksittäisiä hetkiä ja tilannekomiikkaa, jolloin on naurettu vedet silmissä. Ensimmäinen työreissu Viroon Lavassaaren tehtaalle työkaverin autolla, josta oli ilmastointi rikki, oli varsinainen kokemus. Asiakkaiden kanssa on myös tapahtunut, esimerkiksi yhden kerran Espanjan rekka kidnapattiin. Olimme ostaneet palvelun henkilöltä, joka osti sen edelleen toiselta henkilöltä ja loppujen lopuksi kävi niin, että väliporras olikin huijari, jolta rahoja ei kuulunut. Rekka seisoi varastossa jumittuneena, mutta saimme lopulta selvitettyä asian ja tavarat asiakkaalle. Se oli hieno fiilis, sillä olin vasta aloittanut työssäni.

Vinkkisi työssäjaksamiseen?

Vapaa-aika ja työaika kannattaa pitää erillään, eikä viedä työasioita kotiin. Itselläni työmatka auttaa suodattamaan ongelmat mielestä. On ihmisiä, jotka murehtivat liikaa työasioita, joten olisi hyvä miettiä, mikä on oma asema ja mihin asioihin voi vaikuttaa. Pitää hyväksyä se, ettei kaikkeen voi vaikuttaa. Jokainen voi kuitenkin tulla positiivisin mielin töihin ja suhtautua tulevaan päivään ilman ennakkoluuloja. Liikunta on myös tärkeää. Tenniksen pelaamisen jälkeen on kuin uusi ihminen.

Kenet haluaisit seuraavaksi esittelyyn?

Lähettämön ajojärjestelijän Jarkko Lehdon. Jarkko on niin ihana ihminen, joten hänen päivästään kuulisi mielellään ja erityisesti siitä, miten hän jaksaa olla aina niin positiivinen.