Carlos Garcian intohimo on palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Hän on jo lähes neljännesvuosisadan myynyt ammattiviljelijöille kasvualustoja ympäri maailman ja nauttii työnsä kansainvälisyydestä.
Carlos Garcian intohimo on palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Hän on jo lähes neljännesvuosisadan myynyt ammattiviljelijöille kasvualustoja ympäri maailman ja nauttii työnsä kansainvälisyydestä.
Biolan Groupissa ammattiviljelyn kasvualustojen valmistuksesta ja myynnistä vastaa Novarbo Oy, jonka myyntipäällikkö Carlos on.
Saiko Carlos kipinän puutarhakauppaan jo silloin, kun hän 13-vuotiaana muutti Kanariansaarilta perheensä kanssa setänsä maatilalle Venezuelaan? 200 hehtaarin tilalla viljeltiin muun muassa tomaattia, maissia, sipulia, papaijaa, ja Carloksen isä teki töitä tilan pelloilla. Myös Carlos osallistui tilan töihin viikonloppuisin ja lomillaan.
”Päivisin lämpötila oli 40 astetta ja työ viljelmillä hyvin fyysisistä. Pelloilla oli myös paljon myrkkykäärmeitä, joita oli opittava varomaan. Mutta silloin sain ensimmäiset kokemukseni puutarha-alasta.”
Reilun kolmen vuoden uurastamisen jälkeen perhe palasi Kanariansaarille, ja Carloksen vanhemmat perustivat elintarvikekaupan. ”Äidiltäni olen oppinut valtavasti myyntityöstä ja asiakaspalvelusta.”
Carlos aloitti myyntityön Biolan Groupissa vuonna 2000. Espanjankielisen Carloksen vastuulla oli tuolloin ammattiviljelyn kasvualustojen kauppa Espanjaan ja Etelä-Amerikan espanjankielisiin maihin. Vuosien varrella myyntialueet ovat muuttuneet ja nyt hän hoitaa asiakassuhteet pääosin englannin kielellä.
”Tällä hetkellä Turkki on liikevaihdollisesti suurin vientikohteeni. Lähetämme sinne kasvualustoja lähes viikoittain. Meidän kasvualustamme päätyvät muun muassa tomaatin, kurkun ja munakoison taimien kasvatukseen.”
Turkin lisäksi Carlos myy kasvualustoja muun muassa Portugaliin, Afrikkaan ja Lounais-Aasiaan.
”Parasta työssäni on kansainvälisyys. Olen nähnyt ja kokenut paljon, enkä hätkähdä ihan pienestä. Nykyisessä työssäni kohtaan ihmisiä hyvin monenlaisista uskonnoista ja kulttuureista. Ei riitä, että tunnen tuotteet ja osaan myydä, minun pitää ymmärtää myös kunkin maan dokumenttivaatimukset sekä paikallisten ihmisten ajattelua ja tapoja.”
Carloksen ylpeydenaihe ovat pitkät asiakassuhteet, ja hänelle asiakkaan hyvä palvelu on kunnia-asia. Carlos myöntää, että kaikkiin maihin hän ei voi matkustaa tapaamaan asiakkaitaan, riskit ovat liian suuret. Onneksi nykyään moni asia hoituu etänä.
Carlos kertoo, että työn tekemisen tavat ovat muuttuneet valtavasti hänen tähänastisella myyntiurallaan ja korona mullisti tekemisen totaalisesti.
”Kun aloitin kasvualustakaupan, viestintä asiakkaiden kanssa hoitui faksilla. Koronan aikaan maailmalla otettiin valtava kehitysaskel ja erilaiset digitaaliset viestintäsovellukset, joissa onnistuvat keskustelut ja kokoukset, otettiin käyttöön. Erityisen ylpeä olen siitä, että meillä Biolan Groupissa kaikki oli jo valmiina ja pystyimme heti muuttamaan toimintatapojamme.”
Osa neuvotteluista on pystytty viemään Teamsiin ja muihin samankaltaisiin viestintäalustoihin. Nopea kuulumisten vaihto asiakkaan kanssa hoituu WhatsAppilla ja sopimukset lähetetään sähköpostilla. Carlos seuraa tärkeimpien asiakkaidensa kuulumisia myös sosiaalisessa mediassa. Paljon on siis tavat muuttunut niistä ajoista, kun faksi raksutti konttorin nurkassa.
Vaikka Carlos on kiertänyt paljon maailmaa, perhe on saanut hänet juurtumaan Suomeen. Vapaa-ajalla Carlos seuraa jalkapalloa, käy kuntosalilla ja pyöräilemässä sekä nauttii metsäkävelyistä. Syksyisillä metsäretkillään hän kerää kantarelleja, tatteja ja suppilovahveroita, joita hän hyödyntää ruoanlaitossa.
Carlos haastaa seuraavaksi mukaan Noora Kulmalan Biolanin puolelta. ”Tykkään Nooran energisyydestä. Koska tulevaisuus on nuorissa, olisi kiva kuulla Nooran ajatuksia.”