Uutuustiedote: Biolan SULA kompostorinlämmitin varmistaa kompostorin toiminnan vuoden ympäri - Biolan

Haluatko varmistua, että kompostorisi pysyy toiminnassa helposti myös kylminä talvikuukausina? Uusi Biolan SULA kompostorinlämmitin on kehitetty juuri tähän tarpeeseen. Sen avulla voit estää kompostorin jäätymisen tai käynnistää vaivatta jo jäätyneen kompostorin. SULA kompostorinlämmitin voidaan pitää kompostorin sisällä ympäri vuoden tai asentaa syksyllä ja poistaa keväällä säiden lämmetessä.

SULA kompostorinlämmitin on sekä tehokas että turvallinen käyttää, ja sen sähkönkulutus on pieni – ainoastaan 0,2 kWh tunnissa. Lämmitin kytketään päälle vain tarvittaessa, ja sulatusjakso kestää yleensä 1–2 vuorokautta tai kunnes kompostorin lämpötila alkaa nousta. Lämmittimen teho säätyy automaattisesti ympäristön lämpötilan mukaan. Kun maksimi lämpötila, 70 °C, saavutetaan, teho vähenee, mikä estää ylikuumenemisen ja takaa turvallisuuden.

SULA kompostorinlämmitin sopii lähes kaikkiin markkinoilla oleviin kompostorimalleihin ja on erinomainen valinta myös kuivakäymälöiden sulatukseen.

Teho: 200 W
Johdon pituus: 1,4 m
Putkielementti: halkaisija 42 mm, pituus 690 mm
Hinta: 159 euroa

Biolan SULA kompostorinlämmitin

Biolanin tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell, puh. 040 503 6746, hannamaija.fontell@biolan.fi
www.biolan.fi

7 pikavinkkiä talvikompostointiin

1. Valitse ympärivuotiseen kompostointiin lämpökompostori. Hyvin eristetty kompostori pitää sisällään kompostin pieneliöiden tuottaman lämmön.
  2. Vie säännöllisesti uutta jätettä. Talvella biojätettä kannattaa viedä kompostoriin 3−4 kertaa viikossa, jotta pieneliöille riittää koko ajan ruokaa ja ne säilyvät aktiivisina.
  3. Lisää kuiviketta vähintään kolmasosa viedyn jätteen määrästä. Kuivike lisätään päällimmäiseksi tuoreen jätteen päälle, jolloin se toimii myös eristeenä.
  4. Säädä ilmanvaihtoa pienemmälle. Jos kompostorissa on säädettävä ilmaventtiili, talvella sitä kannattaa säätää pienemmälle, jotta kylmää ulkoilmaa pääsee vähemmän kompostoriin.
  5. Tyhjennä kompostoria myös talvella. Kun biojäte on kompostoitunut, sen lämpötila laskee. Mitä enemmän kompostorissa on jo kompostoitunutta jätettä, sitä helpommin se jäähtyy.
  6. Ravinnelisä tehostaa toimintaa. Kompostiheräte ja tehokuivike sisältävät ravinteita ja energiaa, jotka auttavat kompostin pieneliöitä pysymään virkeinä.
  7. Herättele lisälämmöllä. Jos kompostorin toiminta pysähtyy ja tila kompostorissa alkaa loppua, aktivoi pieneliöt tuomalla kompostoriin ulkopuolista lämpöenergiaa. Biolan SULA kompostorinlämmitin käynnistää kompostoitumisen nopeasti.