Moni suomalainen yritys toimii tehokkaasti ja ympäristön huomioiden. Toiminnalla saavutettuja hyötyjä voi olla kuitenkin vaikea osoittaa asiakkaille. Biolan on mukana Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimassa Hiilikädenjälki-projektissa, jossa kehitetään positiivisten toimien arviointiin ja viestintään perustuvaa työkalua.
Valtaosa nykymenetelmistä, kuten elinkaariarviointi ja siihen perustuvat hiilijalanjälki ja vesijalanjälki, tarkastelevat ympäristövaikutuksia negatiivisesta näkökulmasta, eli ne perustuvat päästöjen ja resurssien kulutuksen mittaamiseen.
VTT koordinoi projektia, jossa yritysten toiveesta kehitetään yhtenäisiin periaatteisiin ja laskentaohjeisiin perustuvaa Hiilikädenjälki-mittaristoa positiivisten toimien ja ympäristövaikutusten arviointiin ja viestintään. Mittariston rakentamisessa otetaan huomioon vältettyjen päästöjen laskenta. Projektissa arvioidaan myös kädenjälkikonseptin soveltuvuutta muiden ympäristönäkökulmien, kuten veden, energian, jätteiden ja maankäytön arviointiin sekä viestintään.
‒ Hiilikädenjälki-menetelmän avulla pyrimme luomaan yrityksille mahdollisuuden erottautua kilpailijoista ympäristösyillä. Sen laajasta käyttöönotosta Suomessa hyötyisi maan koko elinkeinoelämä, sanoo VTT:n erikoistutkija Saija Vatanen.
Menetelmän kehitystyö toteutetaan yhdessä yritysten kanssa, jotta varmistetaan sen käyttökelpoisuus eri teollisuudenaloilla ja erikokoisissa yrityksissä.
‒ Biolan toteuttaa ekologisuutta edistävää liiketoimintaa. Biolanin tuotteet vähentävät ihmisen aiheuttamaa kuormitusta. Toivottavasti tämän hankkeen myötä saamme lisätietoa, millaisia positiivisia ympäristöhyötyjä esimerkiksi oman kompostorin tai kuivakäymälän käytöllä on. On hienoa olla mukana luomassa uutta menetelmää, joka voitaisiin ottaa käyttöön Suomen lisäksi kansainvälisestikin. Odotamme innolla millaisia tuloksia hankkeesta saadaan, sanoo Biolanin laatupäällikkö Tanja Hyttinen.
Tavoitteiden määrittelyyn ja yrityskohtaisiin projekteihin osallistuvat Biolanin lisäksi Nokia, KONE, Neste, Paptic, Gasum, Innofive, AM Finland, Metallinjalostajat ry ja Sitra. Yksi projektin tavoitteista on käynnistää aihealueeseen liittyvää kansainvälistä yhteistyötä.
Projektin tutkimustyö toteutetaan VTT:n ja Lappeenrannan yliopiston yhteistyönä. Projektin kokonaisbudjetti on 0,5 miljoonaa euroa, josta Tekes rahoittaa 70 %, tutkimusorganisaatiot 15 % ja yritykset 15 %. Kaksivuotinen projekti käynnistyy syyskuussa 2016.